do 21.06.2024 
-10% na wszystko z kodem: WAKACJE
 

Jaki jest wpływ kawy na zdrowie?

0
Jaki jest wpływ kawy na zdrowie?

Czego dowiesz się z artykułu:

  1. Słów kilka o kawie
  2. Co wiadomo o działaniu kawy?
  3. Przykładowe zawartości kofeiny w porcjach kawy

Wszystko, co spożywamy, wypijamy i wdychamy, ma jakiś wpływ na nasze zdrowie i dotyczy to również picia kawy. Jednakże kwestią zasadniczą nie jest sam wpływ, ale czy jest to wpływ korzystny, czy może negatywny dla zdrowia. Jak to się ma w odniesieniu do kawy właśnie?

Słów kilka o kawie

Kawa kojarzona jest przede wszystkim z kofeiną. Jest to organiczny związek chemiczny, który ma właściwości pobudzające oraz redukujące zmęczenie. W zależności od organizmu wpływ kofeiny można odczuć do pół godziny po wypiciu filiżanki kawy, ale są osobnicy, których pobudza już sam jej aromat. Dla wielu ludzi kilka łyków kawy wystarcza do rozbudzenia się z porannego otępienia. Przez wielu ludzi kawa uznawana jest za konieczność, ma dla nich wręcz zbawienny wpływ. Chodzi bowiem o to, że ten popularny napój w niewielkiej porcji skutecznie poprawia wydolność energetyczną i ekspresyjną organizmu. Ludzie zadowoleni z kawy czują się po niej żwawsi i chętniej podejmują codzienne wyzwania, ale są i tacy, którzy mają co do spożywania kawy wątpliwości. Kawa to używka, to nie podlega dyskusji, gdyż jej picie lub niepicie nie ma zasadniczego wpływu na dostarczanie do organizmu niezbędnych witamin, minerałów, białek i innych składników odżywczych. W XVII wieku na kawę spadło zaś tyle oskarżeń, że można było ją zakupić jedynie w aptekach. Od tamtego czasu do dziś wykonano wiele badań odnośnie do jej wpływu na organizm człowieka, ale niczego jednoznacznego nie uzyskano. Naukowcy i konsumenci nadal się więc spierają, przerzucając się argumentami za i przeciwko piciu kawy.

Co wiadomo o działaniu kawy?

Niektórzy ludzie rzadziej piją kawę albo dopiero zaczynają z nią przygodę i może wystąpić u nich, po wypiciu malej czarnej zwiększone tętno. Po jakimś czasie, przy regularnym spożywaniu, efekt ten jednak zanika. Kawa wypłukuje w niewielkich ilościach wapń z organizmu, ale kawosz może to odczuć ze zgubnymi skutkami zdrowotnymi dopiero przy regularnym bardzo wysokim spożyciu kawy. Przy takim spożyciu kawa może mieć również negatywny wpływ na pamięć i warto to niwelować zwiększonym spożyciem cynku oraz magnezu. Wspomniana już kofeina nie jest również tolerowana przez wszystkich jednakowo. Niektórzy ludzie odczuwają po wypiciu kawy niepokój oraz lęk, a niemalże wszystkim kofeina utrudnia zasypianie. Picie kawy ma także pozytywne skutki, o ile kawa jest pita w umiarkowanych ilościach. Przykładowo kawa polepsza pamięć krótkotrwałą, zmniejsza również ryzyko wystąpienia marskości wątroby, ma pozytywny wpływ na układ krążenia, a także polepsza działanie układu trawiennego. Kluczowym czynnikiem jest spożycie kawy w ilościach umiarkowanych, by nie przesadzić z ilością dostarczonej do organizmu kofeiny. Za bezpieczną ilość uznaje się spożycie ok. 300 mg kofeiny dziennie.

Przykładowe zawartości kofeiny w porcjach kawy:

  • filiżanka Mokki lub Arabica – 160-185 mg;
  • małe espresso – 60 mg;
  • kawa rozpuszczalna – 95 mg;
  • kawa Robusta – 330 mg.

Działanie kawy zaraz po przebudzeniu pomaga bardzo wielu ludziom rozpocząć dzień z dawką niezbędnej energii. I jedni powinni na tej jednej porcji dziennie poprzestać, a inni mogą sobie pozwolić na nieco więcej. Umiar w piciu kawy jest wskazany.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl